Mijn Jaguar liefde, waar het begon en hoe het nu is.

Mijn passie voor Jaguar en Daimler begon al als kind. Vele Jaguar posters aan de muur en de slaapkamer vol met modelauto’s van Jaguar. De modelauto’s heb ik inmiddels op mijn kantoor staan en de posters op de slaapkamer zijn eerst rond mijn 16e vervangen door schaars geklede dames en popsterren en later weer vervangen door foto’s van mijn kinderen. De schoonheid en souplesse van de Jaguar trok me enorm. Nu had ik dat wel bij alle Engelse auto’s, maar in het bijzonder bij Jaguar en Daimler. Hoewel ik de geruisloze 12 cilinder extreem geweldig vind (vroeger zetten we een gulden op zijn kant op het stationair draaiende motorblok en die bleef staan), is natuurlijk ook de V8 supercharged geweldig.

Als kind ging ik samen met mijn vader al graag kijken bij de Jaguar dealers waar de Jaguar Cars gepoetst stonden te blinken in de showroom. Soms mocht ik er in gaan zitten en streelde ik het met houtinleg beklede dashboard voorzichtig, zodat er zeker geen krasje op kwam. Ik voel me overigens nog steeds als een kind in een snoepwinkel als ik in een Jaguar showroom kom.

Aan de Jaguar diesel moest ik eerst wel erg wennen, maar van 2008 tot 2010 heb ik er zelf heerlijk wat kilometers mee gemaakt. Met veel rijplezier heb ik twee jaar van mijn 2.7D genoten. Ik denk dat ik de meeste modellen inmiddels wel gereden heb, de X-type, de S-Type, de XF, de XK en de XKR, de XJ en de XJR. De XJ220, E-type en de F-type blijven voorlopig nog op mijn verlanglijstje staan.

Mijn eerste Jaguar was een gebruikte (maar zo goed als nieuwe) V12 4.2 (de 5.3 en 6.0 stonden eigenlijk bovenaan mijn verlanglijstje maar die vond ik op dat moment niet binnen mijn budget), de blauwe Sovereign zoefde heerlijk over de weg. Ik hoorde wel eens wat klachten over de automaat, maar heb hier (nagenoeg) kosteloos jaren mee gereden. Daarna werd het een British Racing Green 4.0 V8 Executive.

Hoewel ik al sinds 1984 in de mode zat, kruipt het bloed waar het niet gaan kan en begon ik in 2000, samen met mijn vrouw en mijn vader het bedrijf Exclusive Drive, wat stond voor luxe auto verhuur met of zonder chauffeur. Uiteraard zaten hier ook Jaguars in, onder andere een groene Jaguar S-type 4.0 V8 Executive, waar ik zelf destijds ook graag in reed. Vanwege een “conflict” met de belastingdienst (ik wilde graag zelf af en toe met deze auto’s rijden, maar kreeg toen bijtelling over 4 auto’s) heb ik dit helaas maar kort kunnen doen. Het bedrijf Exclusive Drive bestaat overigens nog wel.

Naast mijn dagelijkse auto heb ik ook diverse Youngtimers en Oldtimers gereden, toen ik The Garage in Holten ontdekte, kwam ik er ondanks de grote afstand, minimaal 1 keer per maand. Het Jaguar Paradise heeft met hun ervaring en expertise veel liefhebbers aangetrokken, die kwijlend naar de Jag’s kwamen kijken. Maar ook bij The Gallery in Brummen kwam  ik graag (en kom ik nog steeds). Eén keer heb ik zelfs een Jaguar op gas gereden en hoewel iedereen tegen me zei; op gas moet je koken en niet op rijden, heb ik er toch een tijdje heerlijk (en goedkoop) mee gereden.

De oudste Jag die ik zelf gehad heb, is een baby blauwe 420 S van 1967 ( mijn geboortejaar ). Nu zie je mensen al snel kijken als je in een Jaguar of Daimler voorbij rijdt, maar dat werd er met de S zeker niet minder op. De oudste Jaguar waar ik in gereden heb, was een XK 150 Roadster van 1950. Helaas kan ik deze nog niet bij mezelf “afvinken”.

Omdat iedereen altijd zei dat ik toch veel te jong was voor die Jag’s (ik ben het natuurlijk volledig oneens met de mening die vele mensen hebben, dat een jaguar voor oude mannen is) kocht ik een zwarte XK 4.0 van 1999. Ik kocht deze auto van Ton Spijkers bij Kroymans in Zaltbommel. Het was een BTW auto, maar toen ik bij thuiskomst vol trots de XK op de website van Kroymans aan mijn vrouw (die was er niet bij) liet zien, zag ik staan “marge”. Ai, dat scheelde enkele duizenden euro’s. Gelukkig hebben ze het bij Kroymans goed opgelost.

Ik was overigens vaak te vinden bij Kroymans, maar ook bij vele andere Jaguar dealers in Nederland. Dat kwam omdat ik (als grote Jaguar liefhebber) destijds ook nog de grootste dealer van Jaguar was in Nederland. Dit echter niet van Jaguar Cars, maar van Jaguar Clothing. In die tijd mocht ik via Jaguar Nederland alle dealers tijdens RAI en/of andere events aankleden met een Jaguar kostuum, shirt, stropdas en zelfs Jaguar schoenen. Een paar weken voordat de Auto RAI begon, mocht ik alle Jaguar dealers gaan bezoeken, om bij de verkopers die op de RAI stonden, hun maat op te gaan meten. Ook de medewerkers en directie van Jaguar Nederland hoorde daarbij, dus ook daar “mocht” ik wel eens komen. Helaas is er op dit moment geen Jaguar kleding meer te koop in Nederland, met uitzondering van wat accessoires.

Maar even terug naar de XK. In die periode woonde we in Maarheeze en had ik mijn werkplek in Udenhout. Zes dagen per week 65 kilometer heen en 65 kilometer terug, dat was geen straf.

Ik heb er anderhalf jaar heerlijk mee gereden. Met alle respect voor andere sportauto’s maar als ik een XK zie, denk ik toch altijd weer; wat een geweldig mooie auto!!

Als je dan kinderen krijgt, moet het toch allemaal weer wat ruimer, dus deze keer een grijze  X-Type 2.0 V6 Business Edition, die (niet omdat de sedan niet beviel, maar vanwege ruimtegebrek) al weer vrij snel vervangen werd door een zwarte X-type Estate 2.5 V6, waar ik wel wat langer (voor mijn doen) mee gereden heb. Ik rij normaal gesproken nooit lang met mijn auto’s, omdat ik het altijd leuk vind om weer iets anders te hebben. Ik heb twee broers, drie zussen en inmiddels ook al behoorlijk wat neefjes en nichtjes die volwassen zijn. Mijn familie sluit vaak weddenschappen af (1 euro, het is wel symbolisch),hoe lang ik dan weer met die auto blijf rijden. Om u een indicatie te geven in tijdsbestek; dit gaat niet in jaren, niet in maanden, maar in weken.

Na de zwarte Estate heb ik eigenlijk nooit meer een X-Type gereden, maar de facelift in 2008, heeft de X-type (nog) mooier gemaakt dan hij al was, dus wie weet…..

Slechts één keer heb ik een rode Jaguar gehad, dit was een Amerikaanse uitvoering, een XJS Convertible 4.0 V12, met zwart lederen bekleding. Een schitterende combinatie. Qua waarde is een import auto natuurlijk altijd minder waard, maar het gevoel was er erg goed bij, de ronde koplampen en de mijlenteller hebben wel iets, is mijn mening.

Mijn eerste nieuwe Jaguar was de XF 2.7 D Premium Luxury. Deze auto kocht ik op de Auto RAI, waar toen alleen nog maar een Prototype stond, waar ik meteen verliefd op werd. Deze auto reed fantastisch, maar ik kon niet wennen aan de nieuwe lijn van het Britse merk, waardoor ik weer snel ben overgestapt op een klassieke Jaguar occasion.

Toen ik mijn XF ging halen bij de dealer, heb ik deze rechtstreeks naar onze reclameman gebracht en er groot (maar wel chique) op laten zetten; EEN NIEUWE JAGUAR VOOR € 499.- , WWW.LATENZO.NL

Iedereen dacht dat het een lease stunt was van Jaguar en de reacties waren enorm. Het ging echter om een Jaguar Kostuum, wat wij aanboden voor € 499.-. Jaguar Nederland werd gek en heeft mij “gesmeekt” deze stunt te stoppen. Omdat mijn contacten met hun erg goed waren, heb ik dat ook meteen gedaan. Wij hebben er toch even erg veel plezier om gehad. En ondanks alles, kregen we toch ook nog, de sportieve complimenten van Jaguar Nederland voor de verzonnen stunt.

Mijn andere “stunt” met Jaguar was minder leuk (op dat moment, want ook daar hebben we later vaak om gelachen). Mijn vader (kleermaker) was een Jaguar kostuum aan het vermaken, wat hij in delen op zijn naaitafel had liggen. Op dat moment was ik een klant aan het helpen, met een broekriem, waar een paar gaatjes bij moesten. Als ik dat deed, legde ik tussen de riem en de gaatjestang altijd een stukje stof, omdat het dan makkelijker gaat. Ook nu liep ik naar de tafel, pakte ik een stuk stof, vouwde dat een keer of zes dubbel, zodat het wat dikker werd en knipje enkele gaatjes in de riem. Opgelost en klant tevreden, althans dat dacht ik.

Een paar minuten later hoorde ik mijn vader luid schreeuwen door de winkel (wat hij nooit deed), “wie heeft dit gedaan”?! Hij had het stuk stof weer uitgevouwen en dat was natuurlijk behoorlijk geperforeerd. Terwijl ik dacht dat het een stuk afval was, bleek het de rug van een Jaguar kostuum te zijn. Ik heb mijn vader verder nooit zo kwaad gezien als die keer.

Terug naar de auto’s.

Momenteel rijd ik in een fiscaal vriendelijke Jaguar XKR (de zogenaamde Youngtimer) waarbij het water je in de mond loopt, alleen al als je er naar kijkt, laat staan als je hem hoort J! Als ik eerlijk ben, vind ik een “echte” Jaguar met wat ervaring, veel mooier dan de nieuwe. Het zijn werkelijk Premium Classics.

Kijkt u trouwens wel eens naar TopGear?! Heerlijk toch hoe Jermy Clarkson (in de meeste gevallen), de Jag’s de hemel in prijzen. Niet geheel objectief, maar als Jaguar man, wel geweldig om te zien en te horen.

In 1922 richt Sir William Lyons, “Swallow Sidecar Company” op, in het Engelse Blackpool. Toen nog voornamelijk gericht op motorfietsen. Na de oorlog (1936) werd de naam veranderd in Jaguar en ging de nadruk meer op auto’s liggen. Al vrij snel was Jaguar ook vertegenwoordigd in de autosport en in 1936 wonnen ze zelfs de RAC Rally. Door de jaren heen is de autosport altijd belangrijk geweest voor het merk en zelfs in de Formule 1, heeft Jaguar mee gereden. Maar ook de 24 uur van Le Mans is gereden door Jaguar, zelfs met de Nederlander, Jan Lammers.

Uit de sportwereld is ook de Mark II “geboren” die ook betiteld werd als Sportlimousine.

Voor de echte (klassieke) Jaguar liefhebber, is de Jaguar Daimler Club Holland een “must”, de Club (onder leiding van Jan Sinoo) bestaat sinds 1976 en heeft de doelstelling de onderlinge contacten tussen Jaguar liefhebbers te bevorderen. Dit doen ze met het organiseren van bijeenkomsten ( van een dagje tot hele rally’s/vakanties), die zeer sociaal van aard zijn. Ook geven ze 6 keer per jaar het blad “The Jaguar Gazette” uit, met informatie over de bijeenkomsten, foto’s en verhalen van bijeenkomsten, nieuws over Jaguar, advertentierubrieken en nog veel meer. Maar ook als het over de geschiedenis, restauratie of techniek van deze mooie bolides gaat, vindt u alles bij of via deze club.

In 2010 ben ik gestart met “jouwjaguar.nl” waarbij ik in en verkoop van deze geweldige bolides verzorgde buiten mijn modezaken. Deze hobby heeft niet alleen hele mooie auto’s voorbij laten komen, maar hierdoor heb ik ook mijn netwerk flink uitgebreid, met mensen die mijn passie delen. De liefde en passie voor Jaguar heeft uiteindelijk gewonnen van de interesse in mode.

In 2010 ben ik, naast mijn winkels in de mode gestart met jouw Jaguar.nl, waarbij in de in-en verkoop van deze geweldige bolides centraal stond. Deze hobby heeft niet alleen vele mooie auto’s voorbij laten komen maar heeft me ook een groot netwerk opgeleverd met mensen die deze passie delen. De liefde voor Jaguar won het van de mode maar door privé omstandigheden heb ik dit in 2016 moeten beëindigen.

Nu in 2019, is het er toch van gekomen, de “50” gepasseerd en ga ik eindelijk veel meer doen met Jaguar en Daimler, dan uitsluitend het besturen ervan. Of het nu gaat om inkoop, verkoop, verhuur of advies, ik sta voor u klaar. Eind vorig jaar kocht ik een Jaguar uit een erfenis. Het is moeilijk om zo’n auto, die van een geliefd persoon geweest is, weg te doen. Zelfs ik, had daar moeite mee, al heb ik de beste man nooit gekend. De emotie van de nabestaande heeft mij er toe gebracht, de zwarte XJ van 2004, eerst zelf een aantal maanden te rijden, voordat ik hem verkocht. Ik ben nu eenmaal meer liefhebber, dan handelaar en heb veel respect voor de geschiedenis, van de auto.

Ik hoop dat u met interesse, mijn verkorte levensverhaal over Jaguar, heeft gelezen?! Ik sta graag voor u klaar!!

Wij staan op het punt, om een AT YOUR SERVICE BUSINESS CLUB op te richten, dit zal medio augustus 2019 vorm gaan krijgen. Eén avond per week, waar mooie auto’s centraal zullen staan! Onder het genot van een hapje en een drankje. We nodigen u graag uit om een keer te proeven aan deze sfeer.

Onze nieuwe showroom is inmiddels geopend, u bent van harte welkom

AT YOUR SERVICE

Edwin de Laat.

Terug naar het aanbod

Leasevormen
Lease auto zoeken
Lease Indicator
Wagenparkbeheer
Berijdersinfo
Occasion & Verhuur
Contact
Vraag offerte aan